Aturen el Ple municipal, en suport dels joves detinguts pels mossos el 26 d'octubre

Els ànims es van encendre per la brutalitat policial i la fredor de l'alcalde Basagañas

per Josep Lluís Gil Rivera

Política local, CatMet

Els manifestants van mostrar l'enuig amb l'alcalde Basagañas per la seva distàcia dels fets.
Els manifestants van mostrar l'enuig amb l'alcalde Basagañas per la seva distàcia dels fets. | JL Gil

El Ple municipal d’octubre es preveia dens perquè s’havien d’aprovar les ordenances fiscals i els pressupostos de l’any 2026. Aquestes sessions acostumen a ser llargues i soporíferes, però el dijous 30 d’octubre els regidors es van veure interromputs. L’allau de més de cent persones que van irrompre en el Saló de Plens de l’Ajuntament de Sant Just tot cridant consignes en favor dels dos joves detinguts pels Mossos d’Esquadra, en la matinada del passat dissabte dia 25 a la Bonaigua, van provocar l’aturada del Ple.

Els antecedents

Cap a les 5 de la matinada de dissabte a diumenge, els joves de l’Esplai Ara Mateix, un cop finalitzat el concert de les Festes de Tardor, estaven recollint després de tota una nit gestionant la barra. La vetllada va transcórrer sense cap incident, segons relaten els testimonis. Un jove assistent va voler entrar de nou al recinte per tal de recollir una jaqueta que s’hi havia deixat. Ho va fer acompanyat de dos agents dels Mossos d’Esquadra. Un cop a dins, un dels agents, que els testimonis identifiquen com a sergent, va instar els presents a abandonar el recinte, sense atendre les explicacions que estaven recollint.

El sergent va insistir i va demanar la identificació a una noia que li va qüestionar perquè havia de fer-ho. En no poder-ho fer per no disposar del DNI, extraviat setmanes abans, els fets es van desencadenar. Segons el relat dels afectats, l’agent va agafar la noia del braç i la va tombar violentament a terra, causant-li dolor a l’esquena i ferides a la cara.

Un altre jove, membre de les AEiG Sant Jordi d’Esplugues, va demanar explicacions als agents. L’únic que va obtenir van ser empentes i cops de porra a les cames. Els dos joves van ser detinguts i conduïts a la comissaria d’Esplugues. Un cop alliberades l’endemà, les dues persones van interposar denúncia, davant del Jutjat d’Instrucció núm. 3 d’Esplugues, contra els mossos actuants, per lesions i contra la integritat moral. A hores d’ara, el jutjat ha transformat la denúncia en un procediment de diligències prèvies i resta pendent de decidir si cita els agents com a investigats.

Des de LVDV hem intentat reiteradament obtenir la versió dels fets que puguin donar des del cos de Mossos d’Esquadra. De moment, no ens n’hem sortit.

El Ple, aturat 

El grup de suport havia convocat una concentració davant de l’Ajuntament a 2/4 de 9. Faltant 5 minuts per les 9 del vespre, unes 100 persones o més van accedir al Saló de Plens. L’alcalde, Joan Basagañas, va intentar continuar la sessió, però aviat es va adonar que no seria possible. Els manifestants duien pancartes reclamant justícia i altres eslògans. Reclamaven i exigien una resposta per part de l’Ajuntament, molt personalitzada en l’alcalde.

Basagañas va voler contemporitzar, però l’únic que va aconseguir va ser crispar més els ànims. Se li recriminava la tebiesa amb què intentava justificar la seva manca d’empatia. L’alcalde es va veure superat pels fets, quedant en evidència, sobretot quan la majoria de portaveus de la resta dels grups van mostrar el seu suport net, decidit i clar en favor de les víctimes. Els posicionaments més contundents van ser els de l’Anna Vilanova (CUP) i Just Fosalva (Comuns), seguits dels representants d’ERC (Désirée Triler) i Junts (Ramon Figuerola). Enric Salvadores (PP) va mantenir una posició ambigua i la representant de Vox es va mantenir al marge, malgrat haver estat directament interpel·lada. Tampoc es va manifestar, en cap sentit, el grup Endavant Sant Just, igualment impassibles als esdeveniments.

Més enllà de les paraules de l’alcalde, al PSC se li va demanar un posicionament que no va arribar, mentre els seus representants es miraven, resignats. Només la seva portaveu, Isabel Darder, va prendre la paraula a títol personal, intentant convèncer de la seva comprensió perquè la seva filla va ser víctima d’una situació semblant. Malgrat l’emotivitat de les seves paraules, no va obtenir l’empatia dels manifestants.

La situació va ser tensa i crispada per moments, però en cap cas es va produir cap mena d’incident. Després d’una hora d’aturada, l’alcalde, Joan Basagañas, va decidir suspendre el Ple fins a nova data.

Els grups de joves, molt decebuts amb el govern

La situació que s’ha creat ha provocat un trencament entre els grups de joves, Esplai i Cau bàsicament, i l’Ajuntament. No és un fet nou, però ara podria ser irreversible. Les entitats juvenils col·laboren habitualment en l’organització de la Festa Major i les Festes de Tardor, sobretot perquè és una manera d’obtenir uns ingressos molt necessaris per a tirar endavant les seves activitats. El malestar latent s’ha posat ara de manifest obertament perquè se senten manipulats i n’estan farts, segons han manifestat.

Si voleu sumar-vos al nostre projecte informatiu, feu-vos subscriptors de La Vall de Verç edició paper, a través d'aquest enllaç a partir d'una quota anual de 27,5 € que inclou 11 revistes en paper. Podeu seguir-nos també a Instagram i Twitter.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article